Od Redakcji
Przed nami XXXVII Seminarium Techniczne naszego stowarzyszenia. Odbędzie się ono w dniach 25–27 października 2017 r. w Hotelu Windsor w Jachrance. Tematem przewodnim jesiennego spotkania uczyniliśmy asfalty wielowymiarowe.
Rozpoczynamy sesją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a otworzy ją sam Krzysztof Kondraciuk. Cieszy mnie bardzo współpraca z największym inwestorem drogowym w kraju. Tym bardziej dołożyliśmy wszelkich starań, aby program był bardzo merytoryczny i przedstawiał najistotniejsze zagadnienia technologiczne przy budowie nawierzchni asfaltowych.
Mówić będziemy o ochronie przed hałasem, optymalnym doborze lepiszczy w polskich warunkach klimatycznych. Przyjrzymy się dokładnie diagnostyce nawierzchni, w tym procedurom oceny poślizgowości i równości nawierzchni. Podążając za trendem ogólnoświatowym, zaprezentujemy zagospodarowanie destruktu asfaltowego w technologii na ciepło. Ostatnią sesję poświęcimy wariacjom na temat różnych zastosowań mieszanek mineralno-asfaltowych. Jak zwykle do grona prelegentów zaprosiliśmy ekspertów z kraju i ze świata. Już teraz serdecznie zapraszam Państwa do udziału i ożywionej dyskusji podczas obrad.
W tym wydaniu naszego kwartalnika przedstawiamy dwa ważne tematy. Pierwszy z nich wskazuje zalety i wady polskich i amerykańskich metod badań funkcjonalnych asfaltów oraz parametrów dostępnych na rynku asfaltów w aspekcie wymagań klimatu w Polsce. Jego autorzy: dr inż. Krzysztof Błażejowski, mgr inż. Marta Wójcik-Wiśniewska oraz inż. Wiktoria Baranowska, opierając się na wynikach badań lepiszczy asfaltowych przeprowadzonych przez Orlen Asfalt Sp. z o.o., określili główne kierunki krajowej dyskusji o możliwych zmianach rodzajów stosowanych asfaltów, aby były lepiej dopasowane do polskiego klimatu. Dylematów do rozważenia jest sporo.
Kolejny artykuł autorstwa dr. hab. inż. Pawła Mieczkowskiego przedstawia klasyfikację mas zalewowych do zabezpieczania spękań, dylatacji oraz wszelkiego rodzaju nieciągłości w oparciu o obowiązujące od 2005 roku normy europejskie. Autor omawia w nim zakres badań oraz wymagania uwzględniające zalewy drogowe stosowane w technologii na gorąco i zimno. Wyniki badań czterech zalew drogowych na gorąco, pochodzących od dwóch producentów funkcjonujących na polskim rynku, świadczą o ich zróżnicowanych właściwościach. Oczywiście jak zwykle kluczem do sukcesu jest odpowiedni do warunków pracy dobór materiałów.
Jednocześnie, miło nam poinformować, że pod adresem: www.nawierzchnieasfaltowe.pl jest już dostępna nowa strona internetowa naszego czasopisma, gdzie mogą Państwo zapoznać się z wszystkimi rocznikami naszego wydawnictwa oraz znaleźć przydatne informacje dotyczące zasad publikowania i recenzowania.
Z życzeniami miłej lektury,
Andrzej Wyszyński