Do tej pory skupialiśmy się na kwestii budowy dróg, jednak teraz środek ciężkości przesuwamy na sprawy ich utrzymania. W Polsce z roku na rok przybywa nowoczesnych szlaków komunikacyjnych. Ich obsługa wymaga więc coraz większych nakładów. Już w 2016 roku Jerzy Szmit, ówczesny podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury, zapowiedział zwiększenie środków na utrzymanie dróg krajowych o, bagatela, miliard złotych. W związku z tym tematem przewodnim naszego kolejnego XXXIX Seminarium technicznego będzie: „Wybudować, ale i utrzymać!”.

Spotkanie odbędzie się w dniach 24–26 października br. w Hotelu Boss w Warszawie. Już teraz serdecznie Państwa zapraszam do wzięcia w nim udziału.

Zanim jednak ono nastąpi, zebraliśmy dla Państwa kilka przydatnych informacji. Zaczynamy od przedstawienia nawierzchni porowatych. Okazuje się, że ich utrzymanie zimą w naszych warunkach klimatycznych wymaga specjalnych zasad. Opracowano nawet schemat dokładnego dawkowania soli według zaleceń holenderskich w zależności od tego, czy mamy do czynienia z prewencją, czy ze zwalczaniem gołoledzi.

Z kolei charakterystykę środków odladzających w aspekcie nawierzchni lotniskowych przedstawiamy w artykule „Bezpieczne lądowanie”. Powracamy także do jednowarstwowej nawierzchni SMA JENA, już nieraz przedstawianej na naszych łamach.

Nowością, którą proponujemy Państwu w tym wydaniu, są natomiast dwa artykuły prawne. Jeden z nich dotyczy umów „utrzymaj standard”. Naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego prowadzą projekt badawczy pt. „Wpływ czasu i warunków eksploatacyjnych na trwałość i funkcjonalność elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego”, finansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wyniki pracy omawia prawnik Mateusz Kosmol, asystent w Katedrze Prawa Cywilnego Wydziału Prawa i Administracji UG. Kończymy zaś artykułem przedstawiającym tajniki nowych obowiązków w związku z RODO.

Z życzeniami miłej lektury,

Andrzej Wyszyński