Przegląd prasy PSWNA
|
|
BIULETYN, 02.08.2024
|
|
Ponad 100 mln zł na budowy i remonty dróg gminnych i powiatowych W województwie zachodniopomorskim przyznano 101 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2025. Gminy i powiaty mogą ubiegać się o te środki na modernizację infrastruktury drogowej. Wojewoda Adam Rudawski poinformował, że 59,7 mln zł zostanie przeznaczone na zadania wieloletnie, a pozostała część na projekty jednoroczne. 55% środków trafi na drogi gminne, a 45% na powiatowe. Samorządy mogą złożyć po dwa wnioski - podstawowy i ponad limitowy. Skala dofinansowania wynosi do 80%, a maksymalna kwota na jedno zadanie to 30 mln zł. Portalsamorzadowy.pl, pt/pap, 30.07.2024
Duży przetarg drogowy na Mazowszu. Skaryszew zyska obwodnicę GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę 6-kilometrowej obwodnicy Skaryszewa i rozbudowę 12-kilometrowego odcinka DK9, łączącego obwodnicę z obejściem Iłży. Obwodnica będzie przebiegać na zachód od Skaryszewa, a nowe odcinki drogi będą miały parametry zbliżone do drogi ekspresowej. Inwestycja obejmuje także budowę obiektów inżynieryjnych, dróg lokalnych, oświetlenia, systemu odwodnienia oraz infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Jest to część rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Rynekinfrastruktury.pl, Mikołaj Kobryński, 01.08.2024
Kierowcy czekali na ten odcinek S3 sześć lat. Wysokie wiadukty i najdłuższy tunel w Polsce Na środę, 31 lipca, GDDKiA zapowiedziała otwarcie nowego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Fragment trasy z Bolkowa do Kamiennej Góry, będący częścią ważnej międzynarodowej trasy, powstawał sześć lat. Odcinek, obejmujący m.in. dwa tunele, w tym najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce, ma usprawnić transport i poprawić bezpieczeństwo. Koszt budowy wyniósł 1,78 mld zł. Portalsamorzadowy.pl, Marcin Czyżewski, 01.08.2024
Tych inwestycji nie będzie z chwilą uruchomienia CPK. Ale lotnisko może być większe Podczas sejmowej komisji ds. lotnictwa cywilnego prezes CPK, Filip Czernicki, ogłosił, że część inwestycji nie będzie gotowa do 2032 roku. Zapewnił jednak, że ich brak nie wpłynie znacząco na komfort podróżnych. Prace nad terminalem są w 50% zaawansowane, a infrastruktura techniczna w 40%. Lotnisko ma zacząć działać pod koniec 2032 roku, ale wymaga wcześniejszej rozbudowy autostrady A2 i budowy linii kolejowej. Nie zrealizowane zostaną m.in. cztery drogi szybkiego zejścia, jeden pirs terminala oraz część infrastruktury wsparcia, a stacja kolejowa będzie mieć cztery z sześciu peronów. Wiceminister Lasek ocenił harmonogram jako realistyczny, podkreślając, że wcześniejsze plany były zbyt ambitne. Wnp.pl, Adam Sierak/PAP, 26.07.2024
Nowa droga ekspresowa połączy trzy województwa. Trasa będzie mieć 620 km długości W opolskim oddziale GDDKiA podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka trasy S11 o długości 23 km, który połączy Siemianice z Gotartowem. Koszt inwestycji to 577,5 mln zł, a prace zakończą się w 2028 roku. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, że trasa jest kluczowa dla tranzytu w regionach łódzkim, opolskim i wielkopolskim, oraz dla poprawy bezpieczeństwa i mobilności. Budowa obejmie m.in. 14 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt i węzeł drogowy Byczyna. Projekt wykona konsorcjum Mirbud i Kobylarnia. Realizacja powinna zakończyć się przed wakacjami 2028 roku. Po ukończeniu trasy S11, która będzie mieć blisko 620 km, podróż z Kołobrzegu do Śląska zajmie około 5 godzin. Obecnie dostępnych jest już ponad 150 km trasy. Portalsamorzadowy.pl, pap/akc, 22.07.2024
Sieć dróg płatnych ma być rozszerzona. Po 7 latach Rząd planuje rozszerzenie sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat, który działa od 2011 roku. Ostatnie rozszerzenie miało miejsce w 2017 roku, a nowe odcinki dróg nie były wtedy objęte opłatami z powodu przejścia na system eToll, który wszedł w życie w 2021 roku. Początkowo planowano rozszerzenie na I kwartał 2023 roku, ale opóźnienia spowodowane wojną na Ukrainie przesunęły termin na III kwartał 2024 roku. Nowe płatne odcinki obejmą autostrady i drogi ekspresowe, a celem rozszerzenia jest zwiększenie przychodów KFD oraz wyrównanie konkurencji między transportem drogowym a kolejowym. Obecnie sieć dróg płatnych liczy około 3660 km. Rynekinfrastruktury.pl, Elżbieta Pałys, 29.07.2024
GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą obwodnicy Stargardu za 76 mln zł Obwodnica Stargardu w ciągu DK20, która będzie wschodnią częścią ringu wokół miasta, ma kosztować 76 mln zł i powstać do 2027 roku. Umowę na jej budowę podpisano z firmą Strabag. Obwodnica, o długości 4,5 km, poprowadzi drogę krajową nr 20 nowym śladem. Projektowanie i uzyskanie decyzji ZRID zajmie 17 miesięcy, a budowa 15 miesięcy (z wyłączeniem zimy). Nowa trasa ma poprawić bezpieczeństwo i skrócić czas przejazdu o prawie 3 km w porównaniu do obecnego odcinka. Obwodnica połączy się z drogą ekspresową S10 i przetnie m.in. dolinę rzeki Krąpiel oraz linię kolejową Stargard - Gdańsk. W projekcie uwzględniono budowę mostu i wiaduktu. Portalsamorzadowy, pt/pap, 31.07.2024
Kierowcy dostaną nową autostradę. Pojadą nią w 2029 roku GDDKiA realizuje obecnie ponad 100 km autostrad. Po zakończeniu A2 od Białej Podlaskiej do granicy państwa, pozostanie budowa A50. Do początku 2024 roku podpisano 25 umów na 333 km nowych dróg o wartości 12,4 mld zł. W 2023 roku na inwestycje wydano 17 mld zł, a prognoza na 2024 rok to 20 mld zł. W trakcie przetargu są 21 zadań na 183 km dróg. Obecna sieć dróg szybkiego ruchu wynosi 5128 km, w tym 1849,2 km autostrad. Plany obejmują budowę A50, która stworzy dużą obwodnicę Warszawy. Przetarg na A50 ma być zakończony do 2025 roku, a budowa do 2029 roku. Portalsamorzadowy, KO, 29.07.2024
GDDKiA Miliardy na budowę nowych dróg W 2024 roku podpisano 25 umów na budowę 333 km dróg za ponad 12,4 mld zł. Wydatki na inwestycje drogowe w 2024 r. szacowane są na 20 mld zł, a w 2023 roku wyniosły 17 mld zł. W realizacji znajduje się 1600 km dróg, w tym 103 km autostrad i 1210 km dróg ekspresowych. Planowana budowa autostrady A50 ma być częścią obwodnicy Warszawy, z przetargiem zakończonym do 2025 roku. Trwają również prace nad A2 i S7. Obecnie sieć dróg szybkiego ruchu wynosi 5128 km, a celem jest 7980 km do 2030 roku. W przyszłości koncentrować się będzie na utrzymaniu i modernizacji istniejącej infrastruktury.
Zakończyliśmy budowę S3 na Dolnym Śląsku Od dziś dostępny jest nowy, 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S3 między Bolkowem a Kamienną Górą Północ. Całkowita długość S3 w Dolnośląskiem wynosi 135 km. Odcinek ten obejmuje dwa tunele: najdłuższy pozamiejski w Polsce (2,3 km) i krótszy (320 m). S3 łączy Świnoujście z granicą czeską w Lubawce, a cała trasa ma mieć 470 km. Inwestycja kosztowała 1,9 mld zł, z czego 928 mln zł pochodzi z funduszy UE.
Mirbud Mirbud z umową na ponad pół miliarda złotych Mirbud i Kobylarnia mają umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11. Wartość kontraktu to 577,5 mln zł. Konsorcjum Mirbudu i Kobylarni podpisało z GDDKA umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku Kępno - granica województwa opolskiego, odc. II, Siemianice - Gotartów. Termin realizacji zadania ustalono na 39 miesięcy od dnia zawarcia umowy. wnp.pl, Bartosz Dyląg, 22.07.2024
STRABAG Stargard będzie miał kolejną obwodnicę. GDDKiA podpisała umowę ze Strabagiem GDDKiA podpisała umowę na budowę obwodnicy Stargardu w ciągu DK20, której długość wyniesie 4,5 km. Projekt o wartości ponad 76 mln zł zrealizuje firma Strabag w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca ma 17 miesięcy na przygotowanie projektu i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację, a następnie 15 miesięcy na prace budowlane, z wyłączeniem okresów zimowych. Obwodnica, obejmująca miasto od wschodu, ma zredukować ruch tranzytowy, hałas i skrócić dystans przejazdu o 2,9 km, co może znacząco skrócić czas podróży. Trasa będzie jednojezdniowa i klasy GP, zaczynająca się od węzła Stargard Wschód i kończąca około 500 metrów za granicą miasta. Rynekinfrastruktury.pl, GR 31.07.2024
Budimex Budimex wchodzi w nową fazę przebudowy zagranicznej autostrady Budimex informuje, że prace nad strategicznym skrzyżowaniem autostrad D1 i D4 w pobliżu Bratysławy przebiegają pomyślnie. To pierwszy projekt polskiej firmy na Słowacji, który ma poprawić efektywność ruchu drogowego w regionie. Obecnie zakończono poszerzanie lewego pasa autostrady D1 na Triblavinie, a kolejnym etapem jest przebudowa prawego pasa, co wiąże się z tymczasowymi ograniczeniami ruchu. Po zakończeniu prac prawy pas będzie miał cztery pasy, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo podróży. Projekt zakłada również budowę tras objazdowych oraz dostosowanie poziomu autostrady D1 do poziomu D4, co jest wyjątkowym wyzwaniem na Słowacji. |