04 NAWIERZCHNIE Wiele wskazuje na to, że 2025 rok przyniesie wzrost inwestycji infrastrukturalnych. Wyzwaniem stanie się zwiększenie produktywności przy rosnących kosztach pracy oraz zniesienie barier administracyjnych. O prognozy dotyczące tych kluczowych kwestii zapytaliśmy dr Ewelinę Karp-Kręglicką, prezes PSWNA. Redakcja: Jakie kluczowe działania podejmuje PSWNA, aby wspierać branżę asfaltową i budownictwo drogowe w Polsce? dr Ewelina Karp-Kręglicka: Obecnie nasze priorytety obejmują przede wszystkim opiniowanie i promowanie regulacji sprzyjających uczciwej rynkowej konkurencji oraz wzmacnianie potencjału sektora budowlanego. Konieczne jest systemowe zabezpieczenie krajowego rynku oraz zmiana zasad podziału ryzyka w kontraktach. Branża od kilku lat podnosi temat certyfikacji wykonawców zamówień publicznych z tych krajów, z którymi Unia Europejska nie ma podpisanych umów międzynarodowych. Po wyroku TSUE z 22 października 2024 roku, dotyczącego udziału wykonawców z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych, prace nad stosownymi regulacjami powinny przyspieszyć. W przypadku ryzyk postulujemy podział w proporcji 90/10; w tym modelu 90% wynagrodzenia podlegałoby waloryzacji, co będzie odpowiadać międzynarodowym doświadczeniom w tym względzie. Prowadzimy rozmowy z GDDKiA w obu zasygnalizowanych tematach oraz współpracujemy z PZPB i OIGD. Kluczowe jest także uproszczenie procedur administracyjnych związanych z gospodarką cyrkularną i ponownym wykorzystaniem materiałów budowlanych z grupy 17. W tej kwestii zainicjowaliśmy rozmowy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska i liczę na konkretne zmiany w tym obszarze. Inicjujemy i angażujemy się także w rozwój prac badawczych, w tym rozwiązań technologicznych dla infrastruktury drogowej. PSWNA współpracuje z uznanymi ośrodkami naukowymi oraz badawczymi. Nasi członkowie posiadają wysokie kompetencje techniczne oraz deklarują chęć współpracy na rzecz rozwoju zrównoważonego budownictwa i zmiany przepisów technicznych, które obecnie utrudniają jego pełne wdrożenie. Współpraca międzysektorowa, nie tylko z instytucjami rządowymi i uczelniami, ale i z sektorem prywatnym, jest ważna dla rozwoju infrastruktury drogowej? dr Ewelina Karp-Kręglicka: Jako prezes PSWNA mam świadomość, że kluczowe jest otwarcie na dialog i transparentność działań. Jesteśmy zaangażowani w rozmowy ze wszystkimi interesariuszami rynku budowlanego – w końcu przyświeca nam wspólny cel, jakim jest rozwój infrastruktury drogowej w Polsce. A trzeba przyznać, że plany rozbudowy sieci dróg krajowych są ambitne. Zgodnie z deklaracjami GDDKiA tylko w 2025 roku w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Budowy Nowych Obwodnic mają zostać ogłoszone przetargi obejmujące wykonanie 392 km nowych konstrukcji nawierzchni, natomiast z Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej zostanie zrewitalizowanych blisko 100 km dróg. Efektywna współpraca całego środowiska pozwoli skutecznie zrealizować cele administracji rządowej. Jakie kwestie prawne stanowią obecnie największe wyzwanie dla branży? dr Ewelina Karp-Kręglicka: Jednym z głównych problemów jest długi czas oczekiwania na decyzje administracyjne. Wydłużony proces uzyskiwania decyzji środowiskowych, w tym ZRID, decyzji emisyjnych i zezwoleń na gospodarkę odpadami budowlanymi, negatywnie wpływa na tempo realizacji inwestycji, a w przypadku zezwoleń na przetwarzanie odpadów obniża także stopień taksonomiczności danej inwestycji. Konieczne jest podjęcie działań legislacyjnych, które usprawnią proces uzyskiwania decyzji, szczególnie w obliczu nadchodzącej kumulacji projektów infrastrukturalnych. Na horyzoncie kumulacja inwestycji budowlanych
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=