Nawierzchnie Asfaltowe nr 01/2025

05 NAWIERZCHNIE Jaką rolę w tym procesie odgrywa rozwój technologii? dr Ewelina Karp-Kręglicka: Rozmawiając o technologiach, moim zdaniem powinniśmy skoncentrować się na tych, które oferują poprawę produktywności procesu budowlanego, co zapewni nam przewagę konkurencyjną. Branża budowlana wciąż jest branżą konserwatywną i niestety coraz bardziej zbiurokratyzowaną. Dla przykładu: wykorzystanie technologii AI w sektorze budowlanym nie przekracza 5%, podczas gdy w sektorze związanym z mediami jest to już ponad 10%, a w branży informatycznej ponad 30% (dane z rynku USA). Drugim ważnym obszarem do rozwoju są technologie wpływające na ograniczenie energochłonności branży. Sektor budowlany w dużym stopniu wpływa na emisję gazów cieplarnianych, dlatego kluczowe jest poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań na każdym etapie realizacji inwestycji – od wyboru surowców po eksploatację nawierzchni. W perspektywie średnioterminowej rozwój tego obszaru przyczyni się do redukcji kosztów. Jednym z wyzwań są również europejskie wymogi dotyczące zrównoważonego budownictwa. Czy dotykają one także branży drogowej? dr Ewelina Karp-Kręglicka: Oczywiście! Zrównoważony rozwój ma istotny wpływ na branżę budowlaną, a standardy ESG odgrywają kluczową rolę w strategiach wiodących przedsiębiorstw. Sprzyja temu fakt, że przepisy unijne nakładają na duże przedsiębiorstwa obowiązek raportowania działań podejmowanych na rzecz środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego od stycznia 2025 roku. Ten sam obowiązek będzie dotyczył małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) notowanych na giełdzie od stycznia 2026 roku, z możliwością odroczenia obowiązku do 2028 roku. W Polsce świadomość w zakresie wymagań dyrektywy CSRD (2022/2464) wciąż jeszcze nie jest odpowiednio wysoka, dlatego w PSWNA rozważamy utworzenie Porozumienia na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Budownictwa. Celem tej inicjatywy będzie wspieranie firm w spełnianiu wymagań ESG oraz promowanie najlepszych praktyk w zakresie zrównoważonego budownictwa. Najlepszą inspiracją jest właściwy wzór – lider. Jakie cechy, Pani zdaniem, charakteryzują dobrego lidera branży budowlanej? dr Ewelina Karp-Kręglicka: Lider powinien posiadać cel i wizję, które stanowią fundamenty przywództwa. Powinna go cechować otwartość i komunikatywność, które ułatwiają współpracę i pozwalają na budowanie silnych, biznesowych relacji z klientami i współpracownikami oraz są niezbędne w procesie negocjacji. Kompetencje, sprawne podejmowanie decyzji i konsekwencja w działaniu to cechy, które umożliwiają skuteczne zarządzanie zarówno organizacją, jak i poszczególnymi projektami budowlanymi. Lider powinien mieć charyzmę, inspirować i motywować innych do działania. Jest Pani przykładem, że w branży budowlanej sukces mogą osiągać także kobiety. dr Ewelina Karp-Kręglicka: Dziękuję. Przez lata budownictwo postrzegano jako sektor zdominowany przez mężczyzn, co było umacniane przez stereotypy dotyczące zawodów typowo „męskich” czy „kobiecych”. Cieszę się, że – nie zważając na ten podział – coraz więcej kobiet wybiera ścieżkę kariery w budownictwie. Uważam, że kluczowe jest ocenianie pracowników na podstawie ich kompetencji, a nie płci. Na własnym przykładzie mogę powiedzieć, że sukces w branży wymaga wizji, ciągłego rozwoju, zaangażowania i konsekwencji w działaniu. Jakie wskazówki dałaby Pani młodym kobietom rozważającym karierę w branży budowlanej? dr Ewelina Karp-Kręglicka: Przede wszystkim warto wierzyć we własne możliwości i konsekwentnie, ale też mądrze dążyć do realizacji swoich planów. Kobiety w branży budowlanej wyróżniają się wszechstronnością. Są decyzyjne, dobrze zorganizowane i odpowiedzialne. Powinny wykorzystywać swoje atuty i nie bać się podejmowania wyzwań, ponieważ ich kompetencje są cenione na rynku pracy. Na koniec chcielibyśmy zapytać o strategiczne cele PSWNA na najbliższe lata. dr Ewelina Karp-Kręglicka: Na przełomie roku ogłosimy nową strategię PSWNA na nadchodzące lata. Już teraz mogę zdradzić, iż na pewno będziemy wzmacniać pozycję naszego stowarzyszenia jako kluczowego partnera dla instytucji rządowych i organizacji międzynarodowych w obszarach technologii, środowiska oraz ESG. Naszym celem jest dekarbonizacja sektora drogowego i wsparcie rodzimych przedsiębiorców. Planujemy również intensyfikację współpracy z European Asphalt Pavement Association (EAPA), aby czerpać z doświadczeń europejskich liderów branży i uczestniczyć w projektach wdrażających innowacje wpływające m.in. na poprawę produktywności branży. Dziękujemy za rozmowę.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=