Nawierzchnie Asfaltowe nr 01/2025

NAWIERZCHNIE 06 Jeśli przyjąć, że o stanie rynku w branży budownictwa drogowego w dużym stopniu decydują prace kontraktowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, należy uznać, że w 2025 r. na firmy wykonawcze będzie czekać wiele wyzwań. Z zapowiedzi GDDKiA wynika, że zarówno nowych zamówień, jak i finalizowania obecnie prowadzonych robót nie zabraknie. Dyrekcja planuje oddać do użytku 400,6 km dróg i autostrad. Oznacza to zakończenie 36 inwestycji. Pracujący przy nich przedsiębiorcy będą poszukiwali nowych kontraktów, można więc oczekiwać zwiększonego zainteresowania przetargami. Obecnie finiszują następujące inwestycje: • A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe) • A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km) • A2 Łukowisko – Swory (12,5 km) • A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km) • S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km) • S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km) • S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km) • S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km), • S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km) • S6 Koszalin – Sławno (23,2 km) • S6 Sławno – Słupsk (22,9 km) • S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km) • S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km) • S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km) • S7 Modlin – Czosnów (9,7 km) • S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od węzła Grębałów do węzła Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską) • S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km) • S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km) • S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km) • S61 Łomża Zachód – Kolno (druga jezdnia S61 oraz 3 km DK64) • S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km) • DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km) • DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km) • DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km) • DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km) • DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km) • DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km) • DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km) • DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km) • DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km) • DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km) • DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km) • DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km) • DK75 łącznik brzeski (3 km) • DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie, 16,7 km) • DK79 obwodnica Lipska (6,4 km). W 2025 r. GDDKiA będzie gotowa do ogłoszenia kolejnych 24 przetargów na przebudowę lub rozbudowę odcinków o długości ponad 150 km i wartości ok. 2,6 mld zł. Będą to m.in.: • rozbudowa DK3 w rejonie Polany Jakuszyckiej • poprawa BRD na DK1 Koziegłowy – Markowice • rozbudowa DK60 Topola Królewska – Kutno • rozbudowa DK9 od końca obwodnicy Iłży do Skaryszewa • rozbudowa DK63 Czyżew Sutki – Czyżew • rozbudowa DK36 Prochowice – Lisowice • rozbudowa DK73 Pilzno – Brzostek • rozbudowa DK22 Człopa – Wałcz • rozbudowa DK45 Zawada – Jełowa. Postępują prace przy przygotowaniu kolejnych inwestycji, m.in. obwodnicy Łęcznej w ciągu DK82 – złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, w praktyce będzie ona oznaczała zatwierdzenie przebiegu drogi (po północnej stronie DK82). Także obwodnice Milicza, Międzyborza, Legnicy i Kaczorowa oczekują na wydanie decyzji środowiskowych. Obwodnice Oławy i Złotego Stoku są z kolei na etapie opracowywania studium technicznoekonomiczno-środowiskowego, które pozwoli wybrać optymalny wariant przebiegu trasy. Trwają też prace nad projektem przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40. Finał projektu to koniec marca 2025 r. Nowe uzgodnienia z Wodami Polskimi przewidują budowę obiektu jednoprzęsłowego. W marcu wydano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy miasta Szwecja w ciągu DK22 oraz obwodnicy Gorajca w ciągu drogi krajowej nr 74, a także podpisano umowę na projekt i budowę obwodnicy Srocka w ciągu DK12 i DK91. Cztery pozostałe inwestycje planowane w woj. łódzkim, tj. obwodnice Błaszek w ciągu DK12, Brzezin w ciągu DK72, Łowicza w ciągu DK14/92/70 oraz Wielunia w ciągu DK45, są na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych. Równolegle trwają prace nad ustaleniem przebiegu wariantów drogi ekspresowej S12 od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin. Co w drogach piszczy, czyli plany GDDKiA na 2025 r.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=