NAWIERZCHNIE Polska jest jednym z największych placów budów w Europie, a projekty drogowe mają w tym ogromny udział. Coraz częściej też ich inwestorzy i wykonawcy sięgają po innowacyjne rozwiązania. Jakie są najważniejsze trendy na tym rynku w 2025 r.? Ubiegły rok polscy drogowcy zakończyli naprawdę mocnym akcentem. Tuż przed Wigilią, 23 grudnia, udostępniono użytkownikom ponad trzynastokilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków oraz ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli północnej obwodnicy Krakowa, spinając je tymczasowym rozwiązaniem na węźle Mistrzejowice. Dzięki tym inwestycjom, a także wcześniejszemu udostępnieniu odcinka Miechów – Szczepanowice, Warszawa i Kraków uzyskały bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe. Kilka dni wcześniej – do tego kilka miesięcy przed terminem – w województwie mazowieckim otworzony został trzynastokilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód. Pozwoliło to połączyć Siedlce z Warszawą autostradą A2, a także z całą krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Obie inwestycje z pewnością robią wrażenie, ale na przestrzeni całego 2024 r. nie były czymś absolutnie wyjątkowym. 1600 km dróg w budowie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ubiegłym roku udostępniła do ruchu 155 km nowych dróg. Tym samym polscy kierowcy mogą korzystać już z 5205,5 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1884,6 km autostrad. W niedługim czasie liczby te znacząco wzrosną. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) i Programu budowy 100 obwodnic (PB100) realizowane są 123 zadania o łącznej długości blisko 1600 km. Na etapie przetargu jest 20 zadań z RPBDK o długości 191,3 km, 15 obwodnic z PB100 o długości ponad 136 km (w tym 12 km rozbudowy) oraz 2 zadania dotyczące nowej drogi krajowej o łącznej długości ponad 26 km, wiodącej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Za tymi zamierzeniami idą znaczne nakłady finansowe. Wydatki inwestycyjne GDDKiA w ubiegłym roku do końca listopada wyniosły 15,4 mld zł. To ponad 10% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach, ale niższy 08 Duże inwestycje w zrównoważonym stylu
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=