Nawierzchnie Asfaltowe nr 01/2025

NAWIERZCHNIE 09 od oczekiwań rynku. Perspektywy są jednak bardzo dobre. Na wspomniane 123 zadania o łącznej długości blisko 1600 km ma być wydane niemal 65 mld zł. Ważnym impulsem dla rynku jest również fakt, że znaczna część dróg krajowych w Polsce jest składową transeuropejskiej sieci TEN-T. Docelowo w naszym kraju będzie miała ona długość około 7900 km, z czego sieć bazowa, składająca się z połączeń priorytetowych, ma długość zbliżoną do 3700 km. Całość prac ma zostać w pełni zrealizowana do 2030 r., choć już dziś wiele z tych dróg jest już gotowych. Następna dekada upłynie natomiast na budowie tak zwanej rozszerzonej sieci bazowej TEN-T. Wydatki inwestycyjne GDDKiA w 2024 r. do końca listopada wyniosły 15,4 mld zł. To ponad 10% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach, ale niższy od oczekiwań rynku. Perspektywy są jednak bardzo dobre. Na wspomniane 123 zadania o łącznej długości blisko 1600 km ma być wydane niemal 65 mld zł. Technologie wspierające zrównoważoną budowę dróg Budownictwo drogowe od dawna kojarzone jest ze znaczącym wpływem na środowisko, szczególnie w zakresie emisji dwutlenku węgla. Emisje związane z budową dróg odpowiadają za około 1,6 mld ton CO2 rocznie, co stanowi blisko 5% globalnych emisji gazów cieplarnianych. Rosną naciski na sektor budownictwa drogowego, by rozwijał rozwiązania zmniejszające emisję gazów cieplarnianych. Odpowiednio dostosowane technologie są coraz częściej stosowane także w Polsce. Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło (ang. warm mix asphalt, WMA) mają wiele zalet, które czynią je atrakcyjnym rozwiązaniem w budownictwie drogowym. Głównym celem WMA jest obniżenie temperatury produkcji mieszanki, co przynosi korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Wydatki inwestycyjne GDDKiA w 2024 r. do końca listopada wyniosły 15,4 mld zł. To ponad 10% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Jest to też najwyższy wynik w ostatnich siedmiu latach, ale niższy od oczekiwań rynku.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=