Nawierzchnie Asfaltowe nr 01/2025

NAWIERZCHNIE 10 Obniżenie temperatury produkcji o około 20–30°C ogranicza emisję gazów cieplarnianych, takich jak: CO2, NO2 i SO2, zmniejsza zużycie energii, co przekłada się na mniejsze wykorzystanie paliwa, a także redukuje emisję pyłów i odorów. Pod względem technologicznym mieszanki WMA umożliwiają wydłużenie sezonu budowlanego dzięki możliwości stosowania ich w niższych temperaturach. Charakteryzują się lepszą urabialnością i zagęszczalnością, co ułatwia ich układanie, a także zmniejszają starzenie technologiczne asfaltu, co wpływa na większą trwałość nawierzchni. Stosowanie tych mieszanek skraca również czas między rozłożeniem warstwy a jej zagęszczeniem, przyspieszając realizację prac, co pozwala ograniczyć koszty inwestycji, a także umożliwia transport na większe odległości bez utraty właściwości mieszanki. Dodatkowo niższa temperatura poprawia warunki pracy dla pracowników, zmniejszając ryzyko związane z wysokimi temperaturami. Technologia WMA staje się coraz bardziej popularna w Polsce, idealnie wpisując się w trendy zrównoważonego rozwoju i ograniczania negatywnego wpływu na środowisko. Technologia spienionego asfaltu W Polsce coraz więcej firm rozważa sięgnięcie po technologię spienionego asfaltu (ang. foamed asphalt), polegającą na wprowadzeniu do gorącego asfaltu kontrolowanej ilości wody pod ciśnieniem. W kontakcie z rozgrzanym do około 165–175°C asfaltem woda natychmiast przechodzi w stan pary, tworząc drobne bąbelki otoczone cienką błoną asfaltową. Skutkiem procesu jest powstanie piany asfaltowej. Spienienie asfaltu pozwala obniżyć temperaturę procesu produkcji mieszanki, co znacząco ogranicza jej starzenie technologiczne. Dzięki temu asfalt dłużej zachowuje elastyczne właściwości. Co więcej, w tej formie asfalt staje się znacznie mniej lepki, co pozwala mu lepiej otaczać kruszywo, nawet przy obniżonych temperaturach. Spieniony asfalt umożliwia też wykorzystanie w większym stopniu materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak destrukt asfaltowy. Recykling na zimno in situ Z powyższym rozwiązaniem łączy się kolejna technologia – recykling na zimno in situ

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=