Nawierzchnie Asfaltowe

NAWIERZCHNIE 19 Lotnisko w liczbach Żeby pokazać zakres prac związanych z nawierzchniami, jakie są wykonywane w branży lotniczej, przytoczmy przykład największego polskiego lotniska, czyli warszawskiego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Łączna powierzchnia nawierzchni lotniskowych w strefie airside (drogi startowe, drogi kołowania i płyty postojowe samolotów) to 1 681 668 m2, z czego nawierzchnie betonowe stanowią 655 868 m2, a nawierzchnie asfaltowe zajmują 1 025 800 m2. Łączna powierzchnia dróg samochodowych wynosi 231 517 m2. Na strefę airside przypada 125 444 m2, w strefie landside jest 93 203 m2, z kolei łączniki zajmują 12 870 m2. Zarząd lotniska przewiduje, że w latach 2025–2033 prace remontowe na drogach samochodowych obejmą łącznie 127 379 m2. Lotnisko na Okęciu ma dwie drogi startowe, dlatego jest możliwe prowadzenie dłuższych prac wymagających wyłączenia z użytkowania jednej z nich. W taki sposób przeprowadzono remont polegający na wzmocnieniu nawierzchni drogi startowej DS1 w rejonie progu 29 wraz z wymianą zdegradowanych płyt betonowych na progu 11 oraz remont nawierzchni drogi startowej DS1 na odcinku od drogi kołowania N2 do drogi kołowania R. Budowa i remonty lotnisk to działalność wymagająca specjalistycznej wiedzy, wyposażenia i doskonałej organizacji pracy. Duża część zleceń dotyczy przebudowy, rozbudowy, remontów i bieżących napraw istniejących obiektów. W perspektywie kilku lat rynek prawdopodobnie przeżyje gwałtowne ożywienie związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Planowanie Jeśli prace przy nawierzchni mogą wpłynąć na operacje lotnicze, muszą być one zgłaszane z wyprzedzeniem. Informacja o wprowadzonych lub możliwych ograniczeniach powinna być odpowiednio wcześniej opublikowana w komunikacie NOTAM dostępnym dla wszystkich pilotów i pracowników planujących loty w liniach lotniczych. Ograniczenie operacji lotniczych oznacza wymierne straty dla lotniska: mniej przyjętych samolotów to mniejsze wpływy, a jeśli czas trwania utrudnień się przedłuża, stali klienci mogą odchodzić do konkurencji. Lotnisk, z których startują loty czarterowane przez biura podróży, nie zmienia się z dnia na dzień, więc jeśli klient zdecyduje się na przeniesienie obsługi klientów do innej lokalizacji, to prawdopodobnie wróci dopiero w następnym sezonie. Dlatego z punktu widzenia osób zarządzających lotniskiem tak ważnym i premiowanym czynnikiem jest terminowość prac. Jest ona możliwa do osiągnięcia pod warunkiem skrupulatnej realizacji każdego etapu kontraktu – począwszy od oceny stanu nawierzchni przed remontem, przez zapewnienie dostaw materiałów w odpowiednich porach i drogami uzgodnionymi z obsługą lotniska, aż po staranne wykonywanie i kontrolowanie każdej czynności. Warto pamiętać, że realizacja prac w strefie airside odbywa się przy zachowaniu funkcjonalności operacyjnej lotniska, w uzgodnieniu ze służbami lotniskowymi i z poszanowaniem obowiązujących procedur. Udzielanie dostępu może trwać kilka dni, więc wyklucza to nagłe zastępstwo, jeśli np. zachoruje wykwalifikowany operator maszyn. Przed przystąpieniem do prac dobrze jest uzgodnić z lotniskiem „listę rezerwową” pracowników, którzy na co dzień będą zatrudnieni w innych miejscach, ale przejdą wymagane procedury sprawdzenia i szkolenia, uzyskają przepustki i w razie potrzeby będą mogli zastąpić pracowników z pracujących na stale jako obsługa lotniska. Wydawca: Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych Al. Jerozolimskie 155/U3, 02-326 Warszawa biuro@pswna.pl Redakcja i skład:Feniks Media Group, ul. Balicka 136, 30-149 Kraków Redaktor prowadząca: Agnieszka Szmuc Autorzy: Marcin Kaczmarczyk, Ewa Koczwara, Piotr Kołaczek Zdjęcia: Archiwum PSWNA i Getty Images

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=