NAWIERZCHNIE najczęściej granitowy grys, a jako wypełniacz używa się piasku. Cementy muszą być zgodne z normą PN-EN 206:2014-04. Każda warstwa konstrukcji nawierzchni odgrywa istotną rolę w przenoszeniu obciążeń wywoływanych przez ruch statków powietrznych. Konstrukcja betonowej nawierzchni, odpowiednio zaprojektowana i eksploatowana, cechuje się wysoką nośnością, odpornością na odkształcenia oraz działanie gorących gazów spalinowych z silników odrzutowych. Charakteryzuje się również dużą trwałością oraz stosunkowo niskimi kosztami utrzymania w porównaniu do innych nawierzchni lotniskowych, a także dłuższym okresem użytkowania. Zbrojenie nawierzchni betonowej umożliwia równomierne rozłożenie sił wewnętrznych i zapobiega przypadkowemu pękaniu płyt pod wpływem dużych obciążeń lub nagłych zmian temperatury. Zastosowanie betonu sprężonego pozwala natomiast zmniejszyć liczbę szczelin i zwiększyć wytrzymałość konstrukcji na odkształcenia, co szczególnie sprawdza się na drogach startowych. Nawierzchnie asfaltowe W wielu przypadkach nawierzchnie lotniskowe są wykonywane z betonu asfaltowego, w którym lepiszczem jest asfalt. Ze względu na podatną konstrukcję takich nawierzchni, kluczowe znaczenie ma podłoże oraz podbudowa – ich jakość bezpośrednio wpływa na trwałość i wytrzymałość wykonanej nawierzchni. Przy budowie nawierzchni lotniskowych z betonu asfaltowego szczególną uwagę zwraca się na temperaturę układanej masy – jej spadek poniżej 140°C może niekorzystnie wpłynąć na jakość i trwałość nawierzchni. Zbyt niska temperatura prowadzi do zmniejszenia zdolności do zagęszczania masy, co może skutkować większą nasiąkliwością, brakiem powierzchniowego zamknięcia oraz szybszym wykruszaniem się kruszywa. Na lotniskach stosuje się wyłącznie mechaniczne układanie mieszanki mineralno-asfaltowej, co pozwala na osiągnięcie jednorodnej grubości i odpowiedniego zagęszczenia nawierzchni, z jednoczesnym profilowaniem jej powierzchni. W warunkach lotniskowych asfalt ma kilka niewątpliwych zalet, które stawiają go ponad nawierzchniami z betonu. Przede wszystkim mowa tu o czasie uzyskania gotowości do użytkowania nawierzchni po jej ułożeniu: dla asfaltu to kilka godzin, beton potrzebuje zaś kilku dni. Remont przy zastosowaniu nawierzchni mineralno-asfaltowych jest też tańszy, co sprawia, że asfalt stosuje się także do remontów doraźnych, utrzymaniowych. 18
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=