09 NAWIERZCHNIE Przedsiębiorstwa zajmujące się budową dróg muszą spełniać wiele rygorystycznych norm, a także dostosowywać swoje działania do zmieniających się przepisów prawa. Jednym ze szczególnie skomplikowanych aspektów są kwestie związane z zagospodarowaniem destruktu. Zagospodarowanie destruktu – czyli odpadów, zniszczonych materiałów bądź produktów, które można poddać recyklingowi, naprawie albo ponownemu wykorzystaniu – to dla przedsiębiorstw zajmujących się budową dróg duże wyzwanie organizacyjne, techniczne i prawne. Muszą one stosować odpowiednie technologie, a także przestrzegać europejskich i polskich regulacji, które nie zawsze dają jasne rozwiązania. O uregulowanie przepisów i wykluczenie nieścisłości starają się organizacje branżowe, takie jak Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Solidarnie dążą one do bezpiecznego i efektywnego wykorzystania odpadów pochodzących z rozbiórki i remontów dróg, w szczególności destruktu asfaltowego. Zagospodarowanie destruktu Zagospodarowanie destruktu jest regulowane przepisami krajowymi i unijnymi. Najważniejsze akty prawne UE to: 1. Dyrektywa 2008/98/WE, tzw. Dyrektywa Ramowa o Odpadach, która nakłada na państwa członkowskie obowiązki dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów, ich recyklingu i odzyskiwania; 2. Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 w sprawie przemieszczania odpadów, które dotyczy transgranicznego transportu odpadów. W Polsce głównym aktem prawnym dotyczącym zasad postępowania z odpadami, w tym wymogów określających ich segregację, gromadzenie, transport, przetwarzanie, w tym unieszkodliwianie, jest Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. 2013, poz. 21). Zagospodarowanie destruktu asfaltowego Tło regulacyjne Dodatkowo przedsiębiorcy muszą przestrzegać rozporządzeń wykonawczych, które dotyczą m.in. wymagań w zakresie magazynowania i transportu odpadów. Ważnym aktem jest także Krajowy Plan Gospodarki Odpadami – dokument strategiczny, określający cele i działania w zakresie gospodarki odpadami na poziomie krajowym. Rozporządzenie dotyczące destruktu asfaltowego Wiele wyzwań przed firmami drogowymi stawia również rozporządzenie dotyczące destruktu asfaltowego, które weszło w życie w styczniu 2022 r. jako Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego1. Dokument ten precyzuje warunki utraty statusu odpadu dla destruktu asfaltowego, tj. materiału powstającego podczas frezowania nawierzchni asfaltowej, wykonywanego w ramach remontów i przebudowy dróg. Organizacje branżowe na etapie legislacyjnym zgłaszały swoje uwagi do projektu rozporządzenia, ale według Barbary Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, większość z nich nie została uwzględniona2. Obecnie wiele firm drogowych zmaga się z trudnościami we wdrażaniu założeń rozporządzenia, szczególnie w przypadku braku jednolitej interpretacji zapisów tego rozporządzenia przez organy ochrony środowiska. Problemy były zgłaszane przez organizacje branżowe Ministerstwu Klimatu i Środowiska, jednak apele te pozostały bez odpowiedzi. 1 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210002468. 2 https://portalkomunalny.pl/efektywne-zarzadzanie-destruktem-asfaltowym-566638.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=