NAWIERZCHNIE 18 sporządzanie z granulatu, który dodaje się do asfaltu. Standardowo mieszanka asfaltu drogowego z rozdrobnioną gumą zawiera co najmniej 15% surowca wtórnego pochodzącego z opon. Jeden z pierwszych odcinków nawierzchni z wykorzystaniem gumy powstał w Polsce już w 2013 r., w podwarszawskim Pruszkowie, przed siedzibą spółki STRABAG. Odcinek drogi w eksperymentalnej wówczas technologii wykonano na ul. Parzniewskiej jako rezultat projektu badawczego bazującego na wykorzystaniu gumy ze zużytych opon samochodowych do przedłużenia trwałości dróg. W 2023 r. przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin uruchomiono zakład produkcji mikronizowanych pyłów gumowych5. Możliwości tej technologii zademonstrowano, budując przy jej użyciu drogę dojazdową do zakładu produkcyjnego. Specyfika ruchu (intensywny ruch samochodów ciężarowych) pozwoliła zademonstrować skuteczność technologii nawet przy dużym obciążeniu. Na szerszą skalę asfalt domieszkowany mikronizowanym pyłem zastosowano w 2024 r. na budowie odcinka eksperymentalnego drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki – Nowa Ukta, na obwodnicy jeziora Śniardwy. Destrukt asfaltowy Skutecznym sposobem obniżenia kosztów budowy nawierzchni oraz zagospodarowania zużytych lub uszkodzonych warstw, które zostały usunięte z danego fragmentu drogi, jest wykorzystanie destruktu (ang. reclaimed asphalt pavement, RAP) jako składnika nowej warstwy asfaltu6. Przekruszony, przesiany i zbadany destrukt jest nazywany granulatem asfaltowym GRA (ang. reclaimed asphalt, RA). Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami granulat może być wykorzystywany zarówno przy metodzie dozowania na zimno, jak i na ciepło. Ilość granulatu określa się przy pomocy wskaźnika zastąpienia lepiszcza BR. Niektórzy inwestorzy obawiają się, że użycie destruktu może negatywnie wpłynąć na jakość wykonanej warstwy asfaltowej, ponieważ zawarte w nim lepiszcze ulega procesowi starzenia. Dotychczasowe doświadczenia pokazują jednak, iż przy obecnej technologii oraz przy poprawnie zaprojektowanej mieszance mineralnoSkutecznym sposobem obniżenia kosztów budowy nawierzchni oraz zagospodarowania zużytych lub uszkodzonych warstw, które zostały usunięte z danego fragmentu drogi, jest wykorzystanie destruktu jako składnika nowej warstwy asfaltu. 5 https://eplastics.pl/wiadomosci/pb/14907-asfalt-modyfikowany-pylami-gumowymi. 6 https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/2023/09/04-Blazejowski_Asfalty-do-mieszanek-mineralno-asfaltowych-z-materialami-z-recyklingu.pptx.pdf.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=