NAWIERZCHNIE 11 Jakich zmian potrzebują przedsiębiorcy? Efektywne wykorzystywanie destruktu przez firmy drogowe wymaga modyfikacji w obecnych przepisach. Przedstawiciele organizacji branżowych wnoszą o wydanie dodatkowego rozporządzenia, które zwolni przedsiębiorców z obowiązku uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów w przypadku stosowania standardowych metod. Branżowi eksperci postulują, że nowe rozporządzenie powinno obejmować: • wyłącznie odzysk prowadzony przez wytwórcę danych odpadów. • ilości odpadów nie większe niż wynikające z pomiarów dokonanych i udokumentowanych przed rozpoczęciem prac prowadzących do wytworzenia odpadów przez dany podmiot (bez określania limitu konkretną liczbą ton). • metody przetwarzania destruktu asfaltowego, przedstawione w rozporządzeniu z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego, z zaznaczeniem w sposób jasny, że procesy przetwarzania mogą być prowadzone poza instalacjami. W regulacjach mogłyby się pojawić także inne ułatwienia. Dla przykładu, w przepisie określającym zakres zastosowania proponowanego rozporządzenia warto wskazać przykładowe działania w ramach procesu budowlanego, które nie podlegają przepisom rozporządzenia. Pomoże to zapobiec niepotrzebnemu powstawaniu odpadów. Z kolei w przypadku odpadów budowlano-rozbiórkowych, dla których nie wydano rozporządzeń określających warunki utraty statusu odpadów, ułatwieniem byłoby potwierdzenie w formie objaśnienia lub zmiany w art. 14 Ustawy o odpadach możliwości utraty statusu odpadu także w wyniku przetwarzania zwolnionego z obowiązku uzyskania zezwolenia. W dalszej perspektywie warto zastanowić się także nad odblokowaniem ścieżki „produktu ubocznego” poprzez zmianę aktualnej interpretacji pojęcia „proces produkcyjny”. Potencjalne korzyści Zmiany w regulacjach dotyczących gospodarowania destruktem asfaltowym mogą przynieść przedsiębiorstwom zajmującym się budową dróg szereg korzyści. Usprawnienia w zakresie zarządzania odpadami przyczynią się do skrócenia okresu realizacji inwestycji. Dodatkowo zmniejszy się zapotrzebowanie na nowe surowce, a zwiększy udział materiałów, które będą mogły zostać ponownie wykorzystane lub poddane recyklingowi, co pozwoli na realizowanie celów środowiskowych Unii Europejskiej i rozwój w zgodzie z ESG. Wprowadzenie proponowanych zmian obniży również ryzyka związane z rozbieżną interpretacją przepisów, przy zachowaniu narzędzi kontroli. Zarządzanie destruktem asfaltowym to jedno z największych prawnych i technicznych wyzwań, przed którymi stoi branża drogowa. Niezbędne są dalsze prace legislacyjne, które umożliwią przedsiębiorcom efektywne i ekologiczne wykorzystanie odpadów pochodzących z budowy, remontów i rozbiórki dróg. Największe wyzwania prawne związane z zagospodarowaniem destruktu Brak jasności co do katalogu czynności, które mogą być wykonane w zamkniętym procesie budowlanym w ramach zapobiegania powstawaniu odpadów, a nie ich przetwarzaniu: • rozbieżność kwalifikacji poszczególnych działań przez zamawiających i organy kontroli w różnych częściach kraju; • wątpliwości co do ilości i zakresu niezbędnych zezwoleń na przetwarzanie odpadów; • nieuzasadnione przerzucanie ryzyka niekorzystnej interpretacji przepisów na wykonawców.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=