Nawierzchnie Asfaltowe

NAWIERZCHNIE 12 Stan i tempo rozwoju budownictwa drogowego zależą od planów inwestorów, zasobności ich portfeli i sprawnego podejmowania decyzji. Największe inwestycje drogowe realizowane i planowane w Polsce dotyczą sieci dróg krajowych i autostrad. O portfelu zamówień, a więc i kondycji realizujących je przedsiębiorstw, decydują więc: polityka państwa, założenia budżetowe na kolejny rok oraz dostęp do funduszy unijnych. Największymi programami budowy dróg w Polsce są: RZĄDOWY PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) Określa on cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Jest to największy program drogowy w historii Polski. Zakłada realizację inwestycji w ciągu dróg krajowych, dróg ekspresowych oraz autostrad o łącznej długości ponad 6,1 tys. km. Nowe inwestycje będą obejmowały zadania o długości ok. 2,6 tys. km, natomiast zadania kontynuowane, rozpoczęte w ramach dotychczasowego programu drogowego, mają ponad 3,5 tys. km. Program rozpoczęto w grudniu 2022 r. Według pierwotnych założeń miał mieć wartość 294,4 mld zł, ale we wrześniu 2023 r. zwiększono limit łącznej wartości inwestycji do 299,5 mld zł. Wtedy do programu włączono budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki). Szacunkowa długość tego odcinka wynosi 90 km. PROGRAM BUDOWY 100 OBWODNIC na lata 2020–2030 Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020–2030. W ramach programu planowana jest realizacja 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. Na realizację Programu planowano przeznaczyć 28 mld zł. Rozwój infrastruktury Ma to pozwolić wybudować trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, przede wszystkim samochodów ciężarowych, poza centra miast. Powinno to poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym i upłynnić ruch samochodów osobowych i transport pasażerski. Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad statystyka wygląda obecnie (stan na listopad 2024 r.) następująco: Sieć dróg krajowych Ma długość 19 313 km, w zarządzie GDDKiA jest 17 773 km. Drogi szybkiego ruchu mają łączną długość 5 173,4 km. W tej kategorii mamy 3 308,6 km dróg ekspresowych i 1 864,8 km autostrad. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 i poza RPBDK • w realizacji 103 zadania o długości 1 461,8 km, • w przetargu 11 zadań o długości 79,8 km, • w przygotowaniu zadania o szacowanej długości 2 562 km. Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 • w użytkowaniu 4 zadania o długości 14,8 km, • w realizacji 22 zadania o długości 176,2 km, • w przetargu na realizację 10 zadań o długości 88,5 km, • w przygotowaniu 64 zadania o szacowanej długości 616 km. w Polsce i plany inwestycyjne na 2025 r. Czynniki makroekonomicze i demograficze wpływajace na rynek w 2025 r. Źródło: prognoza PMR, 2024 W 2025 r. polska gospodarka przyspieszy, głównie dzięki inwestycjom. Ponownie stabilizująca się inflacja, napływy funduszy UE i wyraźne rosnące w ujęciu realnym dochody Polaków wesprą wzrost PKB.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=