Nawierzchnie Asfaltowe

NAWIERZCHNIE 13 Zrealizowane inwestycje Jeśli chcemy spróbować przewidzieć stan rynku w 2025 r., powinniśmy przyjrzeć się podsumowaniu roku 2023 i sytuacji w roku 2024. W roku 2023 GDDKiA ogłosiła przetargi na budowę 42 odcinków nowych dróg krajowych o długości 530,6 km. W tej liczbie znalazły się 33 zadania realizowane w ramach PBDK (łącznie 458,6 km) oraz dziewięć obwodnic budowanych w ramach PB100. Ich łączna długość wynosi 72 km. Ostatecznie podpisano 16 umów na budowę dróg o łącznej długości 216 km i wartości prawie 8,6 mld zł. Oddano do użytku 19 odcinków dróg o łącznej długości 266,5 km. Zawarto komplet umów na dofinansowanie inwestycji drogowych w ramach POIiŚ 2014–2020. Na początku grudnia 2023 r. rozliczono 98% środków przyznanych w ramach dofinansowania. Na koniec 2023 r. GDDKiA prowadziła przetargi na realizację 43 zadań o łącznej długości 507 km. Plany na 2024 r. zakładały ogłoszenie przetargów na około 215 km dróg w ramach RPBDK 2030: pięć zadań o łącznej długości 92,2 km oraz 14 zadań o łącznej długości 122,5 km w ramach PB100. Na 2024 r. planowano także złożenie wniosków o decyzje ZRID dla 32 odcinków o łącznej długości około 463 km. Spodziewane było otrzymanie decyzji ZRID dla złożonych wcześniej wniosków (40 odcinków dróg o długości ok. 496 km). Podsumowanie realizacji planów na 2024 r. nie jest jeszcze dostępne. Zapewne zostanie opublikowane w najbliższych tygodniach, wtedy też będzie można skorygować prognozy na najbliższy rok. Na razie wiadomo, że podpisano umowy na realizację 32 zadań o łącznej długości dróg 401 km i wartości 15 147,2 mln zł. Rok 2025 zapowiada się umiarkowanie optymistycznie na tle roku 2024. Określone nadzieje można wiązać z napływem odblokowanych środków przyznanych Polsce w ramach Krajowego Planu Odbudowy. W dniu 29 grudnia 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisały dwie umowy o objęcie inwestycji wsparciem z KPO. Ich łączna wartość to około 2,3 mld złotych. Sektor budowlany otrzyma z KPO znaczne kwoty. W programie zawarto 56 inwestycji, 32 z nich to działania związane z budownictwem, w tym budową dróg. Łączna wartość środków może przekroczyć 42 mld euro, to jest 70% środków zapisanych w KPO. Nie wiadomo, jaki wpływ na rynek będzie miało rozpoczęcie budowy Tarczy Wschód, tj. umocnień o długości 800 km, które mają powstać wzdłuż granicy z Białorusią. Wstępny budżet tego wieloletniego projektu uwzględniający na razie jedynie koszty materiałowe wynosi 10 mld zł. Zapewne część tych pieniędzy zostanie przeznaczona na budowę dróg dojazdowych i modyfikację istniejącej infrastruktury drogowej, tak aby spełniała oczekiwania wojska i Straży Granicznej. Kolejna pozytywna przesłanka, również związana ze środkami unijnymi, to fakt, że wraz z 2024 r. skończy się okres przejściowy pomiędzy unijnymi perspektywami budżetowymi, co powinno poprawić dostępność funduszy. Poza zwiększeniem finansowania ze środków unijnych mamy nadzieję na poprawę wskaźnika inflacji oraz stabilizację sytuacji na rynku materiałowym. Prognoza PMR: PKB per capita oraz realna dynamika w Polsce, 2020–2026 Źródło: GUS (dane historyczne), opracowanie własne PMR (prognoza), 2024 W materiale wykorzystano fragmenty prezentacji Szymona Jungiewicza, PMR Market Experts

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=