NAWIERZCHNIE 14 Mróz, gołoledź czy opady śniegu i deszczu nie są optymalnymi warunkami do prowadzenia inwestycji drogowych. Dziś jednak, dzięki najnowszym rozwiązaniom technologicznym, nie blokują już możliwości przeprowadzenia niespodziewanych, ale i niezbędnych napraw. Bezdyskusyjnie, mieszanki mineralno-asfaltowe najlepiej układa się w dodatnich temperaturach. To jeden z wielu powodów, dlaczego znakomita większość inwestycji drogowych nie jest w naszym klimacie prowadzona zimą. Nie oznacza to na szczęście, że realizacja napraw drogowych w tym okresie pozostaje poza możliwościami firm wykonawczych. By je skutecznie realizować, wystarczy wziąć pod uwagę kilka czynników. Bezpieczeństwo i planowanie Bezwzględnie bezpieczeństwo pracowników jest najważniejszym aspektem podczas napraw drogowych. Każdych, nie tylko zimą. Jednak takie zjawiska jak niskie temperatury, oblodzenie nawierzchni, a także spowodowana mgłą, opadami śniegu czy zachmurzeniem ograniczona widoczność w miejscu prowadzenia prac stwarzają dodatkowe ryzyko dla pracowników. Zatem odpowiednie środki ochrony – poczynając od ubrań, poprzez właściwe narzędzia przeznaczone do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych, a na odpowiednim oznakowaniu miejsc pracy kończąc – są podstawą każdej, nawet drobnej inwestycji drogowej realizowanej zimą. Po drugie, chociaż są już rozwiązania technologiczne, które pozwalają prowadzić zimowe naprawy dróg, rzadko kiedy są one stosowane do prowadzenia prac na dużą skalę. Znaczenie mają tu zarówno ograniczenia techniczne, jak i ekonomika takich przedsięwzięć. Tradycyjny asfalt do prawidłowego utwardzenia wymaga odpowiedniej minimalnej temperatury powietrza – zwykle ok. 5°C. W sytuacji, gdy temperatura spada poniżej tego poziomu, sięgamy po asfalty na zimno i najnowsze mieszanki do napraw zimowych. Mieszanka IRR Z pewnością jednym z najbardziej interesujących rozwiązań do naprawy dróg zimą jest masa asfaltowa na zimno IRR, opracowana w Wielkiej Brytanii przez specjalistów z Emcol International Division. Skrót IRR pochodzi od zastrzeżonej nazwy produktu Instant Road Repair (Natychmiastowa Naprawa Dróg), co wiernie oddaje istotę tego rozwiązania. To zaawansowana technologicznie masa bitumiczna do natychmiastowych, kompleksowych Czy zimą można naprawiać asfaltowe drogi? i trwałych napraw uszkodzeń nawierzchni dróg dowolnego rodzaju, także betonowych. Mieszanka IRR pozwala szybko zlikwidować uszkodzenia dowolnego kształtu, głębokości i wielkości. Co bardzo ważne, może być używana w każdych warunkach pogodowych w temperaturze od -45°C do +60°C, a więc w praktyce w Polsce przez cały rok. Producent twierdzi, że IRR sprawdzi się na każdej nawierzchni drogowej – na autostradach, drogach szybkiego ruchu, drogach lokalnych, mostach, przejazdach kolejowych, torowiskach tramwajowych oraz parkingach. Można ją wykorzystać również do napraw poinstalacyjnych oraz mocowania studzienek. Co ważne, mieszanka IRR nie wymaga ani specjalistycznego transportu, ani zaawansowanego sprzętu. Dostępna jest w hermetycznie zamkniętych wiadrach o wadze 30 kg, które może przewieźć nawet nieduży samochód dostawczy. Do jej położenia potrzebna jest wyłącznie szczotka drogowa, łopata oraz ubijak ręczny lub płyta wibracyjna. Jedno opakowanie asfaltu na zimno (około 20 l pojemności) pozwala na naprawę mniej więcej 0,7–0,8 m2 przy warstwie o grubości 2 cm. Naprawa ubytków z wykorzystaniem IRR jest prosta. Przed zastosowaniem mieszanki należy remontowane podłoże oczyścić z luźnych fragmentów nawierzchni, zanieczyszczeń oraz stojącej wody – podłoże nie musi być jednak suche. Powierzchni ubytku nie trzeba też gruntować lub podgrzewać. Po jego wypełnieniu mieszankę dostosowuje się do kształtu i głębokości otworu. Producent zaleca układać IRR warstwami o kilkucentymetrowej grubości. Każdą kolejną układa się po zagęszczeniu warstwy niższej. W przypadku naprawy ubytku o znacznej głębokości reparację można rozpocząć od wypełnienia dolnej części i brzegów uszkodzenia minimum dwucentymetrową warstwą IRR, po czym materiałem o zbliżonych właściwościach w konstrukcji, np. kruszywem drogowym płukanym. Następnie wykonuje się wierzchnią warstwę IRR, również o grubości 2 cm. To rozwiązanie obniża koszty naprawy. Dolną część ubytku można też wypełnić betonem (o ile oczywiście pozwalają na to warunki pogodowe).
RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=