Nawierzchnie Asfaltowe

NAWIERZCHNIE 15 Prace z wykorzystaniem dodatkowych materiałów ułatwia fakt, że mieszanka mineralno-bitumiczna IRR wykazuje bardzo dobrą przyczepność to asfaltu, betonu, kamienia, stali, żeliwa oraz wszystkich materiałów stosowanych obecnie do układania nawierzchni komunikacyjnych. W końcowym etapie prac masę należy zagęścić płytą wibracyjną (w przypadku większych powierzchni) lub ubijakiem ręcznym (gdy zakres napraw jest mniejszy lub na danej powierzchni nie jest możliwe zastosowanie zagęszczarki). Wypełnienie trzeba wykonać z naddatkiem wielkości 0,5–1,0 cm, a górna powierzchnia zagęszczonej warstwy z mieszanki IRR powinna wystawać nad powierzchnię istniejącej nawierzchni do 3 mm. Naprawy z wykorzystaniem IRR można przeprowadzać nawet podczas silnych mrozów, ale w celu zapewnienia urabialności w czasie wbudowywania mieszanka musi mieć temperaturę nie niższą niż 10°C. Oznacza to, że na miejsce naprawy, po wyjęciu jej z magazynu, gdzie była przechowywana w temperaturze co najmniej 10 °C, powinna być przywieziona choć częściowo ogrzewanym samochodem. Po ułożeniu mieszanka IRR jest elastyczna. Jej utwardzenie następuje po zagęszczeniu i odparowaniu lotnych składników. Następuje to w krótkim czasie, dlatego nawierzchnie remontowane przy użyciu tej metody mogą być natychmiast oddane do ruchu. Masa asfaltowa i spoiwo na zimno Interesującym rozwiązaniem do zimowych napraw dróg może być też masa asfaltowa na zimno produkowana przez firmę PATCH. To mieszanka mineralno-asfaltowa o uziarnieniu 0–6 mm, wytwarzana z kruszyw i dodatków pochodzących z recyklingu. Są one mieszane z bitumem modyfikowanym polimerami o wysokiej penetracji, z dodatkiem włókien strukturalnych. Masa asfaltowa na zimno przeznaczona jest do stosowania w temperaturze od -30°C do +40°C. Standardowo jest dostępna w odpowiednio zabezpieczonych workach o wadze 20 kg. Na specjalne zamówienie może być również konfekcjonowana w big-bagach, dzięki czemu z łatwością da się ją wykorzystać zarówno do remontów cząstkowych, jak i całopowierzchniowych. Przydatnym uzupełnieniem przy naprawach w mniej sprzyjających warunkach otoczenia może być też Sealing Patch – spoiwo na zimno. Dwuskładnikowe elastyczne spoiwo bitumiczne do wypełniania spękań i łączeń w nawierzchniach asfaltowych ma postać kremowego środka uszczelniającego, który stosuje się w temperaturze otoczenia. Po zaaplikowaniu na remontowany ubytek Sealin Patch twardnieje w ciągu 15–20 minut, tworząc stałą masę o bardzo wysokim module sprężystości i wysokiej twardości powierzchni. Idealnie sprawdzi się więc do uszczelniania pęknięć podłużnych i poprzecznych w nawierzchni drogowej. Jak tłumaczy producent, jest to preparat dedykowany do przeprowadzania interwencji zapobiegawczej, której celem jest spowolnienie powstawania ubytków, a przede wszystkim przenikania wody deszczowej do nadbudowy, co powodowałoby stopniową degradację nawierzchni. Asfalt modyfikowany polimerami Polymer Modified Bitumen (PMB), czyli asfalt modyfikowany polimerami, to innowacyjny materiał inżynieryjny stosowany w budowie dróg o dużym natężeniu ruchu, mostów i nawierzchni specjalnych. Dzięki domieszce polimerów, takich jak styren-butadien-styren (SBS), asfalt ten cechuje się większą elastycznością, wytrzymałością i odpornością na pęknięcia zmęczeniowe i termiczne (dotyczy to zarówno wysokich, jak i niskich temperatur). PMB jest stosowany w naprawach wymagających znacznej trwałości i odporności na warunki atmosferyczne, ceni się go także z uwagi na odporność na deformacje – mieszanka ta minimalizuje powstawanie kolein na drogach obciążonych ruchem ciężkim. Jednocześnie zapobiega przenikaniu wody do podbudowy drogi, co chroni ją przed degradacją spowodowaną mrozem. Badania naukowe potwierdzają, że asfalt modyfikowany polimerami lepiej znosi obciążenia dynamiczne, powtarzające się pod wpływem ruchu pojazdów. Testy wytrzymałościowe pokazują, że materiał ten zachowuje integralność strukturalną nawet przy milionach cykli obciążeniowych. Z uwagi na te właściwości asfalt PBM jest szczególnie polecany na drogi i autostrady budowane w wymagających warunkach klimatycznych. Coraz szerszy wybór Dzięki postępowi technologicznemu wykonawcy nawierzchni asfaltowych dysponują coraz szerszym wachlarzem rozwiązań, które można stosować również zimą, na różnych rodzajach nawierzchni. Te innowacyjne rozwiązania umożliwiają utrzymanie infrastruktury drogowej w dobrym stanie przez cały rok.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDI0NjE=